Friday, October 13, 2006

Elizabeth Bathory - Η Ματωμένη Κόμισσα (IV)


της Μαράτας Δ., θυγατρός της Composition Doll



Ποια είναι η αλήθεια;

Ο ιστορικός Raymond T. McNally, θέλησε να μελετήσει την ζωή της κοντέσας και έτσι ψάχνοντας μέσα από τα αρχεία του δικαστηρίου δεν βρήκε καμία αναφορά σε λίμνες αίματος ή ακόμα σε πόση αυτού. Βρήκε όμως εκθέσεις που λέγανε πως η κοντέσα σε κάποιους παροξυσμούς της δάγκωνε τα θύματά της και έτσι έτρωγε σάρκα μαζί με αίμα. Αυτό είναι όμως ένα δείγμα που οδηγεί στην λυκανθρωπία ή ακόμα και στον κανιβαλισμό, πάντως σίγουρα όχι, στον βαμπιρισμό.


Πως γεννήθηκε ο μύθος;

Σε μια προσπάθεια του βασιλέα, αλλά και της αριστοκρατίας ώστε να ξεχαστούν τα εγκλήματά και οι βαναυσότητες της Elizabeth, σφραγίστηκαν και κλειδώθηκαν τα αρχεία της. Εκτός από αυτό όμως, απαγορεύθηκε ρητά η συζήτηση γύρω από το άτομό της, όπως ακόμα και η εκφώνηση του ίδιου της, του ονόματος. Φυσικά αυτό ήταν κάτι που έγινε μόνο στους δημόσιους χώρους, γιατί κανείς δεν μπορούσε να ξεχάσει τα αποτρόπαια εγκλήματα… και ακόμη περισσότερο οι ίδιοι οι αγρότες που είχαν χάσει τις κόρες και τις συγγενείς τους εξ αιτίας της.

Όταν ο πατέρας Laszlo Turoczy έγραψε το compendion regibus suis Ungaria cum, το 1720, η κοντέσα ήταν 106 χρόνια νεκρή και έτσι μπόρεσε να βρει τα στοιχεία της δίκης. Έλαβε τα αντίγραφα αλλά βασίστηκε στις ιστορίες των αγροτών. Και έτσι, μέσα σε έναν χρόνο η Ευρώπη επισκιάστηκε από το βαμπίρ.

Ο καθηγητής McNally πιστεύει πως ο πατέρας ήθελε να δώσει μια νέα ερμηνεία για τον μύθο των βαμπίρ. Η δολοφονία και ειδικότερα η χαρά της δολοφονίας ήταν μέχρι τότε αντρικό προνόμιο,η ματαιοδοξία, πάλι, γυναικείο. Η πόση αίματος δε θα μπορούσε να ήταν οι επώδυνες χειρουργικές επεμβάσεις της εποχής; Ταυτόχρονα η ματαιοδοξία [κάτι που έχουν οι βρικόλακες] θα μπορούσε να είναι η κινητήρια δύναμη για τους φόνους. Μάλιστα ταιριάζει και με την παρακάτω δήλωση: μια γυναίκα θα έκανε έναν φόνο για να έχει έναν νέο σύζυγο, ή ακόμα για να κρατήσει τον παρόντα. Ένας τρίτος παράγοντας είναι η υποτιθέμενη πίστη της στο παρθένο αίμα. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να εξηγήσουμε και το φύλλο των θυμάτων της Bathory γιατί σε όλες τις περιόδους της καταγεγραμμένης δυτικής ιστορίας η φράση female virgin είναι περιττή. Το παραπάνω όμως φέρνει και το εξής ερώτημα. Γιατί σκότωνε μόνο κορίτσια; Θεωρητικολογείται πως οι δολοφόνοι ωθούνται από την ανάγκη για κυριαρχία. Για τον έλεγχο του άλλου ανθρώπου, δηλαδή του θύματος. Όλα πηγάζουν από την σεξουαλική ταυτότητα. Κατά συνέπεια, μία ετερόφυλη γυναίκα σκοτώνει άντρες, μία λεσβία, σκοτώνει γυναίκες. Ένας ακόμα θεωρητικός παράγοντας αναφέρει πως οι δολοφόνοι προσελκύονται από τις επιθυμίες τους. Παράδειγμα: η δολοφονία μίας γυναίκας από έναν ομοφυλόφιλο άντρα, προέρχεται από την ανάγκη του άντρα για θηλυπρέπεια. Δηλαδή και πάλι ερχόμαστε στην σεξουαλικότητα, την καταπιεσμένη, όμως, αυτή τη φορά. Από αυτή την θεωρεία προκύπτει πως η κοντέσα ήταν αμφισεξουαλική και όχι λεσβία.


Γιατί, όμως, σκότωνε μόνο γυναίκες;

Εδώ έρχεται η περίπτωση της καταπίεσης της σεξουαλικότητάς της. Με την θανάτωση των κοριτσιών ίσως να προσπάθησε να «σβήσει» κάθε τι που της ξύπναγε την πραγματική της ταυτότητα. Επιπλέον σαν γυναίκα μπορούσε να ξέρει την ταπείνωση του να στέκεσαι γυμνή μπροστά σε έναν άνδρα και με αυτό το βασανιστήριο, ίσως να έπαιρνε μία ακόμα ειδική συγκίνηση.

Η κοντέσα ήταν σεξουαλικά σαδίστρια, σε μεγάλη κλίμακα. Το FBI εξετάζοντας το είδος του σαδιστή δολοφόνου έχει με τρεις λέξεις καταγράψει το κίνητρο: χειρισμός, κυριαρχία, έλεγχος. Αυτά είναι τα στοιχεία που δίνουν στο δράστη την ύψιστη ικανοποίηση, που δεν μπορεί να επιτύχει με κανέναν άλλο τρόπο στην ζωή του.

Μια τελευταία θεωρεία θέλει την Bathory πέρα από σατανική και στοργική. Δύο έννοιες που μπορεί να είναι εκ δια μέτρου αντίθετες, δίνουν όμως και μια λογική στα εγκλήματά της. Βασάνιζε τα θύματά της σαν τιμωρία που γεννήθηκαν γυναίκες και τις σκότωνε για να γλιτώσουν από το μαρτύριο της θηλυκότητάς τους. Μια Φραγκογιαννού της μεσαιωνικής ανατολικής Ευρώπης.


Διάσπαρτες πληροφορίες:

Όταν ο Bram Stoker έκανε έρευνες για τη συγγραφή του Δράκουλα, έπεσε στα χέρια του ένα βιβλίο, το «Βιβλίο Των Λυκανθρώπων» της Sabine Baring-Gould στο οποίο αναφερόταν τα εγκλήματα της «Ματωμένης Πριγκίπισσας», όπως την αποκαλούσαν στην Ευρώπη. Μετά από το θάνατο του συζύγου της, φοβούμενη για το δικό της θάνατο, έγινε σαδίστρια απέναντι στους υπηρέτες της, (πιθανώς να προέβαινε στην πράξη αυτή γιατί πίστευε ότι θα της έφερνε αθανασία ή μακροζωία,). δίνοντας τροφή στην φαντασία των χωρικών, ο οποίοι πίστευαν ότι αυτό είναι έργο κάποιου βαμπίρ. Επίσης, κάποιοι συγγραφείς πιστεύουν ότι η Ματωμένη Κόμισσα ήταν συγγενής με τον Dracula από την Ουγγαρέζικη πλευρά της οικογένειάς του. Γεννήθηκε, περίπου, 100 χρόνια μετά το θάνατο του Βλαντ του Ανασκολοπιστή. Ένας από τους προγόνους της, ο Πρίγκιπας Steven Bathory, υπήρξε αξιωματικός του Vlad Dracula το 1546, όταν διεκδίκησε εκ νέου το θρόνο της Βλαχίας.

Το βιβλίο του Bram Stoker [Dracula] λέγεται πως είναι βασισμένο στον Ρουμάνο πρίγκιπα Vlad Dracula. Ο Raymond T. McNally που έχει γράψει 4 βιβλία για τον Dracula [στην ιστορία, στην λογοτεχνία, αλλά και στον βαμπιρισμό] αναφέρει σε ένα 5ο πως ο Dracula ήταν γυναίκα. Στο βιβλίο τεκμηριώνει την άποψή του πως ο Stoker επηρεάστηκε έντονα από τον μύθο της κόμισσας Bathory. Και δίνει το παρακάτω παράδειγμα: πως γίνεται οι Ούγγροι να κάνουν πρίγκιπα έναν Ρουμάνο; Γιατί είπαν πως ο Vlad έπινε αίμα, όπως ο Dracula του Stoker, το οποίο τον έκανε νεότερο ύστερα από κάθε πόση; Και γιατί αφού γίνεται νεότερος συνεχίζει; Οι απαντήσεις βρίσκονται στην ζωή της Bathory. Αλλά σε αντίθεση με τον ήρωα του Stoker, αυτή υπήρξε στην πραγματικότητα.

Στην Τρανσυλβανία ακόμα δεν έχει ξεχαστεί το όνομά της. Άλλες φορές αποκαλώντας της «Ουγγρική πόρνη», ενώ όταν θέλουν να χλευάσουν το κάστρο στο οποίο έζησε το αποκαλούν: «Csejthe». Όμως υπάρχουν και εκείνοι που ισχυρίζονται πως τα βράδια βλέπουν την Bathory στην πατρίδα της, στα Καρπάθια να πλανιέται στην περιοχή, να αναζητά ακόμα το παρθένο αίμα.

Όποια και αν είναι η αλήθεια ένα πράγμα είναι σίγουρο. Η κοντέσα Bathory πέρασε στον μύθο και έγινε βρικόλακας.


Έπιπλα και αντικείμενα από το κάστρο της Bathory, που σήμερα βρίσκονται σε μουσείο


Με βάση το όνομα και την ιστορία της μπορείτε να δείτε και να διαβάσετε τα εξής:

ΤΑΙΝΙΕΣ:
1970 - Countess Dracula (Peter Sasdy) (with Ingrid Pitt)
1973 - Ceremonia sangrienta/Blood Castle (Jorge Grau)
1975 - Alžbeta Hrozná alebo Krw story/Elisabeth the Terrible or The Krw Story (Stanislav Štepka)
1980 - Krvavá pani/The Bloody Lady (Viktor Kubal)
2000 - Bathory (Brian Topping) και άλλες















ΒΙΒΛΙΑ:
McNally, Raymond T. (1983). Dracula Was a Woman: In Search of the Blood Countess of Transylvania.
Farin, Michael (2003). Heroine des Grauens. Elisabeth Báthory.
Thorne, Tony (1997). Countess Dracula. Bloomsbury.
Penrose, Valentine (1970). The Bloody Countess. Calder & Boyars.
Codrescu, Andrei (1995). The Blood Countess.
Bathory Al Babel, Gia (2006). The Trouble with the Pears: An Intimate Portrait of Erzsebet Bathory.
















ΜΟΥΣΙΚΗ:
-To black metal συγκρότημα Bathory, πήρε το όνομά του από τη «Ματωμένη Κόμισσα» και τα τρία πρώτα τους άλμπουμς έχουν όλα τραγούδια για εκείνη, συμπεριλαμβανομένου του "Woman of Dark Desires".

-Το black metal συγκρότημα Cradle of Filth, έχει πολλά τραγούδια για την κόμισσα και το άλμπουμ τους Cruelty and the Beast, που κυκλοφόρησε το 1998, είναι εντελώς αφιερωμένο στην Elizabeth.

-Το progressive power metal συγκρότημα Kamelot, έχουν ένα τραγούδι σε 3 μέρη στο άλμπουμ τους Karma για την Bathory, με τίτλο "Elizabeth".

-Το βρεττανικό black metal συγκρότημα Venom, έχει ένα τραγούδι με τίτλο "Countess Bathory"

και άλλα…


Για να κλείσουμε ακολουθούν οι στίχοι από το τραγούδι των Bathory, Woman of Dark Desires:

All dressed in gold and purple the beauty awaits the night
Knowing what will satisfy
Aware of Her delight
The thought of young fresh blood makes the hours go so slow
But the yearn for eternal life and beauty makes her hazelbrown eyes glow

Woman of Dark Desires
Woman of Eternal Beauty
Woman of Dark Desires
Elizabeth Bathory...

Now the hour is comed, the time is right for the feast to take its roll
And by the sunrise 60 bodies will be found raped from their blood and souls
The beauty patiently selects the victims for the night
Innocent blood will give eternal beauty eternal life

Woman of Dark Desires
Woman of Eternal Beauty
Woman of Dark Desires
Elizabeth Bathory...

Now the life you have lived have comed to light and unfold is your perversity
Now the end is near still death is real
No more beauty or life for eternity
Cold walls entombs your secrets but there's nothing you regret
Embrace death with a smile as the highlands face sunset

Woman of Dark Desires
Woman of Eternal Beauty
Woman of Dark Desires
Elizabeth Bathory…

[Repeat chorus]

[Dedicated to the memory of Elizabeth Bathory 1560-1614]


3 comments:

disturbed said...

Συγχαρητήρια! Καταπληκτική δουλειά! Το έχετε οικογενειακό σας τελικά. Ως παλαίμαχος μέταλ φαν σας συγχαίρω. Δώσατε άλλη διάσταση στα τραγούδια που άκουγα ως έφηβη...αυτό που ξεφεύγει από το κιτς και περνάει στην ιστορική πραγματικότητα (αν μπορεί να υπάρξει κάτι τέτοιο). Και αν μη τι άλλο κατανοώ πλέον την γοητεία που άσκησε η προσωπικότητα της εν λόγω κοντέσσας στο μαυρομεταλικό ιδίωμα. Εύγε!

marata said...

Σας ευχαριστώ όλους πολύ για τα καλά σας λόγια κι ελπίζω πραγματικά να σας άρεσε...Επίσης ευχαριστώ και τη μαμά C.D. που το δημοσίευσε στο blog της!

Ιουδας Ισκαριωτης said...

Η Ιφιμέδεια ψάχνει ιδέες για μερικά βασανιστήρια, θα της πω να κοιτάξει στη σελίδα σας...